Sākums Kas mēs esam Kontakti Jūsu ieteikumi un jautājumi Reklāma Mobilā
Foto

Dzīves jēga

Leonards Inkins
22.01.2021.
Komentāri (0)

Iesaki rakstu: Twitter Facebook Draugiem.lv

Pēteris un Jānis gāja uz Templi ap lūgšanas stundu, tas ir, devīto. Tanī brīdī nesa kādu vīru, kas bija tizls no mātes miesām, to ik dienas nolika pie Tempļa durvīm, sauktām par Krāšņajām, lai viņš lūgtu dāvanas no tiem, kas gāja Templī. Redzēdams Pēteri un Jāni, kas gribēja ieiet Templī, viņš lūdza kādu dāvanu. Bet Pēteris ar Jāni, to cieši uzlūkodami, teica: «Skaties uz mums.» Tas pievērsās viņiem, cerēdams kaut ko no viņiem saņemt. Apustuļu darbi, 3. nodaļa 

Tai laikā cilvēki nebija tik daudz grāmatu lasījuši, tik daudz skolā gājuši, un vairums pat lasīt neprata, bet viņiem to, ko šodien dēvējam par izglītību, aizvietoja mutvārdu literatūra un no paaudzes paaudzē nodotās dzīves gudrības, kā arī dažādas atziņas. Tad cilvēki zināja, ka, pirms dod nabagam, pirms ziedo, jātur ziedojamais saujā tik ilgi, līdz roka sāk svīst. Tas dod laiku un iespēju neziedot spontāni, bez apdomas un kādu emociju vadītam, bet tā, lai ziedojums ir pārdomāta rīcība.

Cilvēki zināja, ka par ziedojumu var uzskatīt tikai tādu došanu, kad tev tas, ko iedevi citam, pašam vēlāk pietrūkst. Ja iedod naudu un pat nepamani, ka ziedotās naudas summas tev nav, ja tās tev nepietrūkst, tad neesi ziedojis. Ja tev nepietrūkst tā, ko esi citam iedevis, tas nozīmē, ka neesi ziedojis.

Tāpēc: «Bet Pēteris ar Jāni, to cieši uzlūkodami, teica: «Skaties uz mums.»» Nedrīkst neapdomīgi mētāties ar naudu, tad ātros kredītus neizsniedza un hipotekāros arī. Tā nauda, ko cilvēks ziedoja, vienmēr bija ar darbu nopelnīta. Tajos laikos cilvēki tādus vārdus kā izaugsme un apgrozījums nezināja. Bet viņi zināja, ka ir jāpārliecinās, kam tu dod un ko saņēmējs ar to iesāks. Vai pirks maizi vai nodzers. Bieži gadās, ka ubago ne pārtikai vai apģērbam, bet lietām un mantām, bez kurām cilvēks var lieliski iztikt.

Minētajā gadījumā invalīdu jeb – kā šodien jāsaka – cilvēku ar īpašām vajadzībām nesa pie dievnama pirms lūgšanām, lai viņš tur ubagotu. No dievnama apmeklētāju ziedojumiem pārtika tie, kuri paši sev iztiku nopelnīt nespēja. Tā bija ikdiena, un nevienu ubagi pie dievnamiem nepārsteidza.

Tie bija laiki, kad par sociālajām garantijām, par iztikas minimumu, par valsts atbildību, par sabiedrības iesaisti, par sociālajiem dienestiem, kā arī par invaliditātes pensijām cilvēki neko nezināja. Šīs lietas sāka ieviest tad, kad kristietība kļuva par valsts reliģiju un, pamatojoties uz kristīgajām vērtībām, palīdzību cilvēkiem sāka uzņemties valstis.

Nedomāju, ka lasītājs jutīsies pārsteigts, ja teikšu, ka ne visi, kuri ubago, ne visi, kuri aicina ziedot, ir tādi trūcīgie, kuri paši nav spējīgi sev iztiku gādāt. Ir pat tāds uzņēmējdarbības veids radies, tas ir – kādi nodarbojas ar to, ka ubago un tad ziedojumus pārdala, bieži par sevi neaizmirstot. Viņi aicina ziedot un uzrunā TV, radio un citur. Viņus nenes pie dievnamiem, viņi paši aizbrauc, paši atver bankas kontus, un paši izlemj, kam dot un kam ne.

Reiz pirku mašīnu no kāda cilvēka. Naudas man bija tikai viena sestā daļa no prasītā, bet auto man bija nepieciešams. Piedāvāju, maksāšu sesto daļu un pēc gada paņemšu kredītu un izpirkšu auto. Tobrīd mana kredītvēsture neatbilda bankas prasībām. Pagaidām lai auto paliek pārdevēja īpašumā, un tad, kad parādu atmaksāšu, tad arī pārrakstīsim.

Pārdevējs izlēma citādi. Braucam un pārrakstām, un pēc gada satiksimies! Vēl uzzināju, ka šim pārdevējam ir trīs mersedesi, ar vienu brauc sieva, ar otru meita un ar trešo pats. Pārdevējs bija ar lieliem kustību traucējumiem, kaut kā klabināja ar vienu roku datorā un pārvietojās ratiņkrēslā. Un visus mersedesus, kā arī privātmāju un citu viņš spēja sarūpēt sev pats. Es uz viņu skatījos un domāju - bet man ir abas rokas, un es staigāju, pat skrienu. Kāpēc nevis es viņam dodu, bet viņš man?

Domāju, ka nevienu nepārsteigšu ar stāstu par atgadījumu, kad netālu no Rīgas Centrālās stacijas mani kāda sieviete ar bērnu uzrunāja, sakot, ka ir izsalkusi un vai es nevarētu iedot naudiņu maizītei. Tas bija deviņdesmito sākumā. Tad es nezināju to, ko šobrīd rakstu un ko jūs lasāt. Izrādījās, ka man bija tikai liela naudas vienība – repsīši. Teicu, man ir tikai liela naudas vienība un esmu iebraucis no Olaines, iesim, nopirkšu ēdamo un pie viena arī samainīšu naudu – sievietei apetīte un izsalkums pēkšņi pazuda...

Esmu pircis nevajadzīgas lietas un pat ziedu pušķus. Tādus necilus, kaut kur pļavā plūktus, bet bez ieskatīšanās acīs saskatīju patiesu trūkumu, patiesu bezizeju. Es pirku nevis tāpēc, ka man vajag, ka varu lēti dabūt, bet tas bija veids, kā tai tirgotājai (vienmēr tās bija sievietes gados) iedot, bet pirkumu, pagājis gabaliņu nost, bieži izmetu.

Deviņdesmito sākumā saskāros ar to, ko šodien varētu nosaukt par ubagu mafiju. Tā bija organizēta struktūra, kurā bija «jumts» – policijas piesegs, bija profesionāli ubagi, kuri ziedojumus nedrīkstēja paturēt sev, bet viņiem maksāja par darbā pavadīto laiku, sodīja, ja noziedzās, un tā vide bija gana cietsirdīga un nežēlīga.

Ar laiku daudzi jau zināja, ka ubags patiesībā nav ubags, bet vienalga deva. Kāpēc? Es arī tam esmu gājis cauri, tas ir – darījis, zinot, ka mani krāpj. Tāpēc, ka domāju, kā daudzi citi, lai arī kā nebūtu, tomēr «ne no labas dzīves» cilvēks ubago. Otrkārt, biju pārliecināts, ka Dievs to novērtēs, un arī tas, ka es publiskā vietā varēju atvērt maku un iedot, jo bija svarīgi, lai citi to redz, it kā visiem parādot, cik es pareizs un labs. Arī citi deva šī paša iemesla dēļ, nevis lai palīdzētu, bet lai izrādītos.

Pēteris ar Jāni tā nerīkojās. Viņi ieskatījās cilvēka dvēseles spogulī, tas ir – acīs un saprata, ka šis cilvēks ir palīdzības vērts un viņš saņemto neizniekos.

Bet Pēteris sacīja: «Sudraba un zelta man nav; bet, kas man ir, to es tev dodu: nacarieša Jēzus Kristus Vārdā – staigā!»

Un, satvēris pie labās rokas, Pēteris to pacēla; tūdaļ viņa pēdas un krumšļi kļuva stingri, un, uzlēcis kājās, viņš varēja staigāt: viņš iegāja kopā ar viņiem Templī, staigāja un lēkāja un slavēja Dievu.

Apustuļu darbi, 3. nodaļa

Ziedojumam ne vienmēr jābūt naudas izteiksmē. Pēteris ubagam teica: «Sudraba un zelta man nav; bet, kas man ir, to es tev dodu». Ubags būtu priecīgs, ja viņam iedotu kādu monētu, bet Pēteris iedeva daudz vairāk, iedeva to, ko ne par kādu naudu ubags nopirkt nespētu. Viņš dāvāja veselību un spēju pašam pārvietoties, jo zināja, ka viņš tūlīt neskries uz krogu, viņš ar pateicības vārdiem gāja līdzi dievnamā, viņš slavēja Dievu. Ielūkojoties invalīda dvēselē, Pēteris ar Jāni redzēja, ka iegūto veselību un sociālā stāvokļa izmaiņas viņš nepārvērtīs iespējā dzert, izklaidēties, neskries uz spēļu namu, nekļūs par lielceļa laupītāju, bet slavēs Dievu un liecinās.

Aleksandrs Balodis «Kosmozofijā» pauž: «Kristīgajiem cilvēkiem morāla ētika liek izpalīdzēt – dot dāvanas otram cilvēkam, kam pēc tām ir vajadzība.» Un: «Kad ubago sātanisti, viņi neubago ar nostāju «es ubags, nabags, parazīts, vergs, nemākulis, neprātis, nevarīgs», bet ar nostāju «es velns, tu muļķis, man devējs, tu man dod, lai rotaļātos, izrādītos ar žēlastību, bet es tevi šmaucu, nicinu, taisu par muļķi, par grēcinieku, un viss!». A. Balodis iesaka dodot slēgt vienošanos ar saņēmēju, ka viņš saņemot ko dos pretī.

Nav jādod niere vai jāsniedz kādi pakalpojumi. Beznosacījumu došana bojā saņēmēju, tāpēc arī, kad biedrība «Latvietis» dāvina datorus, mēs slēdzam ar saņēmēju vienošanos. Daudzus tas izbrīna, cilvēki ir pieraduši saņemt un neko pretī nedot. Mēs abpusēji noslēgtā vienošanās ierakstām kaut to, ka datora saņēmējam ir jādalās datora lietošanā ar tiem, kuriem datora nav, nav pārmērīgi jālieto alkohols un citas cilvēka dzīvi neapgrūtinošas saistības, jo galvenais ir, ka nevis viens dod un otrs saņem, bet tas, ka saņēmējs līdz ar saņemšanu uzņemas kādas saistības, kas palīdz citiem cilvēkiem.

Mēs dzīvojam citos laikos, un sudraba un zelta mums ir gana, bet ne tik daudz, lai mēs spētu visus tos, kuri ir trūkumā, pabarot, lai visus tos, kuri ir slimi, varētu izārstēt un citādi palīdzēt. Bet daudziem no mums ir dvēseles vajadzība un sirds nepieciešamība palīdzēt citiem. Cilvēkam taču nav cita uzdevuma dzīvē, kā kalpot citiem. Nav nekā svarīgāka. Kaut daudzi tā nav domājuši, tomēr tas tā ir, un to apliecina mūsu vēlme palīdzēt, ziedot, padot roku un citādi. Ne vienmēr tam ir nepieciešama nauda, bieži mīlestības dāvāšana, uzklausīšana, gudrs padoms vai praktiska palīdzība ir daudz svarīgāka.

Ja kāds vēlas kļūt par patiesi ticīgu, ja kāds vēlas, lai Dievs caur viņiem darbojas līdzīgi, kā tas notika minētajos citātos, tad ir jāpakļaujas sirds aicinājumam palīdzēt citiem. Nedrīkst sevi nocietināt un gudrot visādus attaisnojumus, kāpēc ne šoreiz....

Dievs to redzēs un novērtēs, un tad ar Dieva palīdzību mūsu ziedojumi un palīdzība citiem iegūs citus apmērus. Kas palīdzēs mums? Ir teikts, ja tev ir grūti, atrodi to, kam ir vēl grūtāk, un palīdzi viņam. Tas ir vislabākais, kā varam palīdzēt sev, jo Dievs noteikti mums palīdzēs, ja nedomāsim par to, ko ēdīsim un kur gulēsim, bet pildīsim Dieva gribu.

Esmu to izbaudījis, un tas patiesi strādā, tikai man kā Pēterim, izkāpjot no laivas, bieži pietrūkst ticības. «Tad Pēteris viņam sacīja: «Kungs, ja tu tas esi, liec man nākt pie tevis pa ūdens virsu.» Viņš sacīja: «Nāc!» Un Pēteris izkāpa no laivas un, iedams pa ūdens virsu, gāja pie Jēzus. Bet, vētru redzēdams, viņš nobijās un sāka grimt; un viņš sauca: «Kungs, glāb mani!» Tūdaļ, roku izstiepis, Jēzus viņu satvēra un viņam sacīja: «Mazticīgais, kādēļ tu šaubījies?»»

Mateja evaņģēlijs 14. nodaļa

Paļaušanās uz Dievu un ticība paver iespēju dot citiem to, kas viņiem visvairāk pietrūkst. Visvairāk cilvēkiem pietrūkst patiesas mīlestības.

Mēs dzīvojam laikmetā, kad ir tik izplatīti meli un nelikumības, ka tas rada mīlestības trūkumu ļoti daudziem. Kaut mīlestību un draudzību nevar nopirkt, toties to var ziedot un dāvināt.

Dāvināsim! Mīlestības pietrūkst gan lieliem, gan maziem, gan jauniem, gan veciem un arī pašiem mums. Mīlestības nebeidzamais avots ir Dievs, kurš mūs mīl un ļauj mums Dieva mīlestību uzkrāt, lai mēs ar to dalītos. Dzīves jēga ir mīlestībā, un arī Dievs ir mīlestība un tikai.

Nauda, māja, iestādītais koks un pat nosistā čūska paliks šeit, bet uz turieni varēsim paņemt tikai to, ko būsim devuši citiem, un dalīto mīlestību. Līdzi var paņemt tikai garīgās vērtības, bet laicīgais un taustāmais paliks laicīgajā pasaulē.

Novērtē šo rakstu:

27
12

Seko mums

Iesūti ziņu
Mēs domājam, ka...

18

Aicinājums valsts amatpersonai Kristovskim: pirms publicēt ziņas par svešām algām, atklājiet savus ikmēneša ienākumus!

FotoĢirts Valdis Kristovskis iesniedzis Saeimā priekšlikumu publicēt jebkuras valsts amatpersonas ienākumus ik mēnesi, jo no tā būšot "ieguvums sabiedrībai".
Lasīt visu...

6

„Re:Baltica” cenšas izdarīt uz spiedienu uz Sabiedrības integrācijas fondu, tam izvērtējot šīs organizācijas rīcību ar nodokļu maksātāju naudu

FotoPubliskajā telpā tiek apspriesta Re:Baltica projektu vērtēšana, kuri īstenoti ar piešķirto publisko finansējumu caur Mediju atbalsta fondu. Sabiedrības integrācijas fonds (SIF) skaidro kārtību kā notiek projektu apstiprināšana un izlietotā publiskā finansējuma uzraudzība.
Lasīt visu...

21

Mazie modulārie kodolreaktori (SMR) – sapņi un realitāte

FotoIgaunija plānojot būvēt divus līdz četrus, savukārt Polija pat 25 mazos kodolreaktorus. Presē bija pārmetumi, ka Latvija atpaliekot no kaimiņiem. Milzīga ažiotāža ap SMR tehnoloģijām un daudz cerību, taču realitāte ir tāda, kāda tā ir.
Lasīt visu...

21

“Iekļaujošas valodas ceļvedis” ir valodas manipulācija, kas deformē valodas struktūras un pasaules uztveri

FotoValsts valodas centra Latviešu valodas ekspertu komisija 2024. gada 10. aprīļa sēdē (protokola Nr. 4 4. §) izvērtēja Aigas Veckalnes apkopotos ieteikumus “Iekļaujošas valodas ceļvedis” un secināja, ka:
Lasīt visu...

21

Sāga par nogriezto ausi

FotoDomāju, visi, kas mazliet seko notikumiem pasaulē, zina, ka, aizturot aizdomās turamos par terora aktu “Crocus City Hall”, vienam no notvertajiem nogrieza ausi, iegrūžot to šim mutē. Šobrīd, kad pašmājās emocijas ir noplakušas, pievēršoties citiem asinsdarbiem uz grēcīgās zemītes, šo notikumu var mierīgāk izanalizēt. Uzreiz gribu pateikt, ka nekādu līdzjūtību pret jebkuriem teroristiem, lai kādi motīvi viņus nevadītu vai kādas sakrālas idejas šie nepaustu, es neizjūtu.
Lasīt visu...

15

Kad barbari un svoloči, ķengu portāli un vajātāju orda beigs uzbrukt sabiedriskajiem medijiem?

FotoEs zinu, mani bērni, mani jaunie draugi, mani ilggadējie žurnālista ceha biedri, arī jūs, vecās bekas no Latvijas Radio redakcionālās padomes, cik smagu profesiju, cik grūtu darbu esam izvēlējušies. Otru senāko amatu pasaulē.
Lasīt visu...

21

No strupceļa uz atdzimšanu

FotoDraugi un domubiedri! Mēs esam nacionālās atdzimšanas priekšvakarā! Un es zinu, ka daudzi šobrīd man nepiekritīs. Tik tiešām – brīžiem šķiet, ka ir sasniegts zemākais punkts valsts politikā. Tas, kā darbojas valdošie politiskie spēki, ne mazākajā mērā nepietuvojas nacionālisma pamatprincipiem. Liberālajā valsts politikā nevalda latvisks gars – šķiet, ka tajā gara nav vispār. Vien dreifējošs kuģis, ko saēd sarkanie sociālistu ķirmji un ko draud nogremdēt Austrumu skarbie vēji. Un tomēr – mēs esam nacionālās atdzimšanas priekšvakarā!
Lasīt visu...

21

Tabu jautājumi par Latvijas ekonomiku

FotoPēdējo gandrīz trīsdesmit gadu laikā Latvijas iekšzemes kopprodukts uz vienu iedzīvotāju salīdzināmajās cenās palielinājies vairāk nekā trīs reizes (runa ir par iekšzemes kopprodukta uz vienu iedzīvotāju pieaugumu, salīdzinot ar 1995. gadu. Pasaules Bankas dati). Tas ir iespaidīgs labklājības pieaugums. Taču šo sasniegumu aizēno mūsu ilgstoša atpalicība no kaimiņiem, neskatoties uz diezgan līdzīgām starta pozīcijām. Problēma nav tikai zemajos ienākumos. Kā to trāpīgi ievērojis ASV vēstnieks Latvijā, šodienas ģeopolitiskajā situācijā būtiska atpalicība no kaimiņiem arī ir nopietns drošības risks.
Lasīt visu...

Lursoft
Iepriekšējie komentāri un viedokļi Foto

Mediju diskusija Rīgas pilī atsedz līdz šim slēptās problēmas sabiedriskajos medijos

Pirmdien Rīgas pilī notikusī valsts prezidenta Edgara Rinkēviča rosinātā diskusija par sabiedrisko mediju nākotnes attīstību...

Foto

„Sabiedriskie” mediji uzsāk atklātu konfrontāciju ar Latviju

“Latvijas radio” redaktori un citi vadošie publicējuši atklāto vēstuli, kurā gaužas, ka apdraudēta vārda brīvība, ka soctīklos žurnālisti saņem...

Foto

Sabiedriskais medijs, plurālisms un demokrātija

Pirmkārt, mediji nav ceturtā vara, tā ir tā saucamā ceturtā vara. Ieskatāmies Satversmē un redzam, ka mums kā jau demokrātiskā valstī ir trīs...

Foto

Atbalstiet mūsu runas brīvību, liedzot to citiem, kuru viedoklis nav ne pareizs, ne svarīgs!

Pēdējo nedēļu laikā Latvijā ir pastiprinājušās jau agrāk novērotas tendences, kas liecina...

Foto

Prezidenta Makrona paziņojumi paver jaunas politikas iespēju

Jāsaka, ka Francijas prezidenta Makrona pēdējo nedēļu paziņojumi attiecībā uz iespējamo spēku izvietošanu Ukrainā, kā arī vārdu apmaiņa ar...

Foto

Labā un ļaunā saknes

Ādolfs Hitlers, atbildot uz žurnālista jautājumu, kāpēc viņu ievēl arvien vairāk un vairāk cilvēku, atbildēja: "Viņi mani izvēlas, jo kaut kur dziļi...

Foto

Krišjāņa Kariņa Briseles scenārija psiholoģiskā kļūda

Tieši pirms Lieldienu brīvdienām Latvijas politisko dzīvi satricināja vietējas nozīmes polittrīce – no amata atkāpās ārlietu ministrs Krišjānis Kariņš. Tas...

Foto

Nelāgi sanācis IRšiem...

Pirms kāda laiciņa rakstīju, ka abonējamais reklāmas buklets “IR” sācis interesēties par Ogres novadā nodarbinātajiem maniem domubiedriem. Tagad “sensacionālais” raksts beidzot ir iznācis...

Foto

Lieldienas ir labākā atbilde dzīves krīzēm

Lieldienas ir labākā atbilde dzīves krīzēm. Īpaši šobrīd, kad krīžu daudzums pats jau ir pietuvojies krīzes līmenim – politiskā krīze,...

Foto

„Slikto” valodu vaininieki

Krievu valodas noturībā Latvijā vainojami nevis krievi, bet latvieši, un tā ir mūsu, nevis krievu mentalitātes īpašība, kas ar kaimiņu liek runāt viņa...

Foto

Seksuālo attiecību svārsts. Tuvojamies vīriešu ierobežošanas ekstrēmam

Tieslietu ministre Inese Lībiņa-Egnere ir rosinājusi noteikt kriminālatbildību par seksuālu uzmākšanos. “Seksuālā uzmākšanās ir cilvēka cieņas aizskaršana. Tā aptver...

Foto

Nē seksuālai vardarbībai!

Izskatās, ka ejam uz to, ka vīrietis ar sievieti varēs iepazīties un ielaisties tikai tad, ja neviens nav ar citu, ja tas notiek...